Pas op voor langdurige (werk)druk

jan 29, 2020

Gevolgen van langdurige (werk)druk kunnen zijn:

* minder presteren
* slechte concentratie
* slecht slapen door druk hoofd
* minder energie
* uitval door ziekte/burn-out.

Als je midden in een heel drukke periode zit, heb je zelf mogelijk niet door wat daarvan de impact is. Je maakt lange dagen want het werk moet af, de deadlines blijven komen, dat lastige dossier blijft in je hoofd zitten. Je hebt te maken met veeleisende klantenm, die gelijk een antwoord verwachten. Naast je werk is er ook het thuisfront dat de nodige aandacht behoeft. Nog los van je sociale leven, mogelijke zorgtaken, sporten enzovoorts. Omdat je het zo druk hebt, en alles toch móet gebeuren, ga je door! Levert dat een gevaar op van mogelijke uitval?

Kort druk!

Indien je te maken hebt met een korte periode van hard werken,  lange dagen maakt en druk bent op meerder fronten is er meestal weinig aan de hand. Je vindt het misschien leuk en put energie uit het feit dat je zo lekker bezig bent. Je voelt je nuttig en haalt voldoening uit al je activiteiten. Misschien slaap je een tijd iets minder goed, maar je hebt voldoende reserves om deze periode goed te doorstaan. Niets aan de hand.

Langer druk!

Het wordt anders als de periode van hard werken en lange dagen maken langer duurt. De kans is groot dat je wat vermoeider raakt en misschien wat sneller geïrriteerd bent. Mogelijk zie je op tegen al die afspraken, klanten, lastige dossiers, de werkoverleggen. Aan het einde van de werkdag gaat ‘het werken’ thuis nog even door en ’s avonds plof je moe op de bank. Echt zin om bijvoorbeeld te gaan sporten of iets sociaal te ondernemen heb je eigenlijk niet. Je energiepeil is niet hoog. Toch ga je nog op stap of sporten, want dat ‘moet’ of hoort eigenlijk. Levert dit energie op, dan is dat uiteraard prima. Maar als je na het sporten of het doen van andere activiteiten ’s nachts wakker wordt, omdat je lichaam koud is of je hoofd onrustig, slaap je wellicht minder goed en ben je misschien een grens over gegaan. Je energie raakt een beetje op.

Langdurig druk, Pas op!

Realiseer je, dat het niet goed voor je is, als je te maken hebt met langdurige hoge werkdruk en stress. Op de één of andere manier zal je signalen krijgen. Je krijgt last van lichamelijke kwalen, zoals hoofdpijn, slecht slapen, last van je nek, schouders, heupen enzovoorts. Je bent vatbaarder voor een verkoudheid. Ook zal je sneller geagiteerd zijn en misschien zenuwachtiger. Lastige zaken, deadlines, de hoeveelheid werk, zaken die je altijd zo leuk vond, gaan je tegenstaan. Pffff alweer…..
Omdat je zo druk bent, schenk je aan deze signalen niet veel aandacht. Je neemt een paracetamolletje en gaat maar door. Je hoofd wil door, maar je lijf raakt moe en uitgeput. Die ene klant help ik toch nog even. En dan? Val je uit…… of niet! Herkenbaar?

Wat kun je zelf doen?

Wat kun je zelf doen? Eigenlijk is het antwoord eenvoudig. Wees eerlijk en maak eens de balans op voor jezelf. Sta stil bij waar jij op dit moment al jouw kostbare tijd en energie aan uitgeeft. Wat kost energie en wat levert energie op? Waar word je blij van en waar zie je nu tegen op? De kans is groot dat je ongewild en onbewust in een ratrace zit, waar moeilijk uit te stappen is! Wat doe je: ga je door of niet? Feit is, dat als je maar doorholt en je zelf niet stopt, je energie op zal raken. Hierdoor vergroot je de kans dat je ziek wordt of burnout raakt. Uitvallen is zo zonde. Voorkomen is beter dan genezen! Ik kan je hierbij helpen. Dat kan bijvoorbeeld door het maken van een Lifescan. In ongeveer 1,5 uur weet je hoe het met je is, waar je energie van krijgt, wat energie kost en welke concrete stap je kunt zetten om voor jóu te kiezen als dat nodig is. Je pakt daarmee de regie (weer) op. Jij wilt toch ook zakelijk én privé floreren? Wat houd je tegen?

Mijn tips zijn:

1. Maak de balans op voor jezelf
2. Waar gaat jouw tijd en energie naar toe
3. Wat zou je anders willen
4. Welke eerste stap kun je zetten
Samen doen? In een vrijblijvend (telefoon)gesprek vertel ik je er graag meer over. Of heb je een collega, familielid, vriend/vriendin waarvan je denkt dat het maken van een lifescan/pas op de plaats gesprek impact heeft? Je mag mijn gegevens geven. Ook ben ik benieuwd naar je ervaringen met werkdruk. Laat je het me weten?