Spiegeltje spiegeltje aan de wand, wat kun je leren van je klant?

jun 28, 2019

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat kun je leren van je klant?

In veel gesprekken die ik houd, vertellen mensen regelmatig dat ze last hebben van die ene collega, een zeurend kind of steeds weer veeleisende, lastige klanten op hun pad krijgen. Ze raken er gefrustreerd door. Deze ontmoetingen kosten vaak veel energie en dat is niet wat we willen. Toch gebeurt dit niet voor niets en zit er ook een positieve kant aan….
Van elk -op het eerste gezicht misschien onplezierige- contact dat je hebt met een ander, een familielid, een baas, een werknemer of een klant, kun je ook iets leren. Zij fungeren als een spiegel.

Bepaalde eigenschappen zijn minder welkom?

We hebben van jongs af aan van ouders, leraren, opvoeders geleerd dat bepaalde eigenschappen of emoties niet of minder welkom zijn. Deze eigenschappen drukken we vaak weg. Hoe ver je die kanten van jezelf ook onbewust wegstopt, ze blijven een deel van je. Ze hebben (onbewust) invloed op je leven, bijvoorbeeld in relaties en werk. Het is een blinde vlek. Hierbij kun je denken aan: “Ik mag geen fouten maken, niet lui zijn, niet klagen, niet zeuren, niet boos zijn, anderen niet belasten, niet ongehoorzaam zijn, geen grote mond hebben, enzovoorts.” Als deze kanten van ons er niet mogen zijn en niet geïntegreerd worden, kunnen ze oncontroleerbaar en zelfs worden groter; ze kunnen op onverwachte momenten naar buiten komen als trots, je beter voelen dan een ander, vijandigheid, afstandelijkheid, agressie, ruzie zoeken, schreeuwen of met dingen gooien. Deze eigenschappen worden ook wel schaduwkanten genoemd. Op dat gedrag zijn we meestal niet trots.

De spiegel

Schaduwkanten worden je keer op keer gespiegeld door mensen én situaties die op je pad komen. Gedrag van anderen werkt als een ‘spiegel’. Je krijgt ze gratis, máár niet voor niets. Kijken in de spiegel maakt ons bewust. Kijk naar het gedrag van andere mensen waar je je aan ergert zoals gemakzucht, dominantie, veeleisendheid of botheid.

Klanten vormen een goede spiegel; daar kun je veel van leren! Bepaalde situaties komen steeds weer op je pad. Als er irritatie ontstaat doordat een klant maar door blijft vragen en eisen, ga dan eens na of jij zelf ook veeleisend bent? Als de ergernis zit bij de klagende klant, is het wellicht zo, dat je zelf ook regelmatig klaagt?

Moed nodig

Er is moed voor nodig om je angsten en imperfectie in de ogen te kijken. Wanneer je je beter bewust wordt van je ‘negatieve’ eigenschappen, deze onder ogen ziet en accepteert, word je een krachtiger en completer mens. Als je ze niet meer opsluit, maar accepteert en ze er laat zijn, hoeven ze je aandacht niet meer te trekken door groter en luidruchtiger te worden dan ze eigenlijk zijn. Accepteer bijvoorbeeld dat je af en toe jaloers bent en dat dit nu eenmaal een deel van jou is! Je schaduwkanten ontdekken maakt je heel. Alles mag er dan zijn, zowel de leuke als de minder leuke eigenschappen van jezelf.

Kwaliteiten versterken

Er zitten ook positieve elementen in de spiegel. Gedrag wat een ander té veel heeft, is wellicht bij jouw onderontwikkeld. Als een klant heel laks en lui is, vraagt dat misschien van jou, dat je ook wat relaxter bent. Als jij heel bescheiden bent, en je klant zichzelf op de borst klopt, mag jij je zelf misschien meer laten zien. Daarnaast geldt, dat als jij bepaalde eigenschappen in een ander waardeert, dit eigenschappen zijn die je zelf al hebt ontwikkeld of nog verder kunt ontwikkelen.

Cadeautje

Innerlijke rust is de beloning voor het liefdevol omarmen van deze schaduwkanten. In elk gesprek met een klant ligt een cadeautje verborgen in de vorm van een spiegel. Gaat een gesprek goed, dan ben je op de goede weg. Is er een frictie, een trigger, kun je aan de slag. Als je je aanwent om na afloop van elke gesprek met een klant te onderzoeken wat je nog te leren hebt of al geleerd hebt, ontvang je een cadeautje voor je persoonlijke ontwikkeling.