Druk hoofd vermindert prestaties; 3 tips om mentaal fit te worden

dec 20, 2021 | Blog

 Druk hoofd vermindert prestaties; 3 tips om mentaal fit te worden!

Ik coach op dit moment veel (juridische) professionals, die moeite hebben om de gedachten stroom te stoppen of om de gedachten tot rust te brengen: ze hebben een vol en druk hoofd. Een druk en vol hoofd is geen pretje en helemaal niet als er moet worden gepresteerd. Er wordt (te) veel van ons gevergd, zowel op het werk als daarbuiten. De nieuwe lock down heeft ook weer impact. Daardoor is er weinig tijd voor rust en reflectie.
Nu kunnen we als mens heel wat aan, maar als het hoofd voortdurend ‘aan staat’ levert dat (lichamelijke) problemen op. Voorbeelden zijn: slecht kunnen concentreren, slecht slapen, hoofdpijn, kribbig worden en onrustig zijn. Daarnaast is er weinig ruimte om nieuwe informatie op te nemen en kost het onthouden van zaken meer energie. De prestaties gaan achteruit. Redenen genoeg om drie tips te geven die je kunt gebruiken om weer mentaal fit te worden.

Tip 1. ga naar buiten en ga lopen

Mijn eerst tip is om elke dag een half uur naar buiten te gaan en een wandeling te maken. Ook als het regent, stormt of als het koud is. Het liefst in de vrije natuur, zoals in het bos, een park of aan zee. Wandelen en bewegen is goed voor de hersenen en het lichaam: de bloedsomloop wordt geactiveerd, je spieren moeten aan het werk en je zit niet (met je neus in de boeken). Ook is het goed voor je hoofd, vooral als je probeert niet te veel te denken. Dit kun je doen door je te concentreren op je ademhaling, je voetstappen én door aandacht te hebben voor wat je voelt, ziet en ruikt. Voel de zon op je huid, de regen op je gezicht, of de wind op je handen. Voelen en denken gaan niet samen. Je hoofd zal leger worden als je meer aandacht hebt voor wat je voelt, ziet of ruikt.

Tip 2.  schrijf op wat de druk veroorzaakt

Mijn tweede tip is om tijd vrij te maken om na te gaan bij jezelf wat de druk veroorzaakt. En dit op te schrijven. Is het de hoeveelheid werk? Is het de lastige klant? Zijn het de zorgen voor morgen etc? Stel je daarna de vraag: wat heb ik hier te doen? En doe wat je te doen hebt. Dat kan best lastig zijn, maar zitten waar je zit, levert geen verandering op. Als je daar zelf niet uit komt, kun je een goede coach inschakelen, die met jou aan het puzzelen zal gaan en onderzoekt wat je echt kunt gaan doen om die felbegeerde rust te krijgen.

Tip 3. visualiseer dat je een leeg en rustig hoofd hebt

Mijn laatste tip gaat over visualiseren dat je een leeg hoofd hebt. Het werkt als volgt: Ga lekker liggen of zitten in een relaxte stoel, sluit je ogen en visualiseer dat je hoofd heel rustig en ontspannen is en heel relaxed aanvoelt; dat er veel ruimte is. Ontspan je kaken en je oogkassen en laat je tong los in je mond liggen. Denk aan een heerlijke geur, bijvoorbeeld van gemaaid gras of lavendel. Houd dat een paar minuten vol en kijk/voel dan eens wat dat met je doet. Ik realiseer me dat dit best vaag klinkt, maar wellicht is het de moeite waard om het te proberen. Doe eens gek :).

Kan coaching helpen om meer rust te creëren?

Zeker. Coaching is bij uitstek het middel om te onderzoeken wat er speelt in je leven. Wat gaat goed, wat kan nog beter en wat is daar voor nodig. Door samen uit te zoeken waar je tegen aan loopt, wat je uitdagingen zijn, maar ook wat je verlangens zijn, kun je gaan bepalen, wat jij te doen hebt om daar stappen in te zetten, waaronder misschien wel die felbegeerde rust in je hoofd.

Meer weten of in actie komen?

Wil jij ook weer een leeg & rustig hoofd en onderzoeken of coaching je daar bij kan helpen? Ik vertel je er graag meer over. Kom in actie en neem gerust vrijblijvend contact op om te bespreken of ik iets voor je kan betekenen.