Het belang van rust bij een veeleisende baan!
2 tips

feb 28, 2022 | Blog

Het belang van rust bij een veeleisende baan!
2 tips om meer rust te ervaren

Het is fijn als je een goede baan hebt of een flitsende carrière maakt. Het levert veel op, zoals aanzien en geld dat je kunt besteden aan een groot huis, een nieuwe auto of het maken van bijzondere reizen. Maar deze baan kan stress opleveren, vooral als het werk leidt tot het ‘als-dan-syndroom’: als ik maar hard genoeg werk, dan ben ik goed genoeg en zien anderen mij; als ik maar beter presteer dan die ander, dan word ik serieus genomen. Als ik deze veeleisende klant flink tegemoet kom, dan zal ik geen klacht krijgen.

Met dit soort gedachten leg je aan jezelf een aantal (hoge) verwachtingen op. Als deze verwachtingen toch niet uitkomen, dan zie ik in de praktijk dat dit vaak leidt tot een gevoel van falen of mislukking, helemaal als het bij een ander wel lukt. Misschien ga je daardoor nog beter je best doen/harder werken. Hierdoor is de kans reëel dat je nooit rust ervaart en gejaagd bent. Dit kost veel energie, waardoor je mogelijk uitgeput raakt.

Pas als het probleem is opgelost, dan is het goed

Daarnaast kan de als-dan-gedachte ertoe leiden dat je de focus verlegt naar de toekomst. Vanuit hoop dat het ooit beter zal gaan. Hoop doet leven! Maar ongegrond optimisme kan er voor zorgen dat je de situatie niet realistisch inschat. Toen ik zelf notaris was, dacht ik geregeld: als deze lastige zaak is afgerond, dan kan ik weer beter slapen of als er een nieuwe medewerker komt, kan ik vaker vrij nemen. Hierdoor was ik met mijn gedachten steeds bezig met later en loste ik de problemen waar ik tegenaan liep niet op. Daar kwam nog bij dat als het oorspronkelijke probleem opgelost was, er al weer een nieuwe uitdaging voor in de plaats was gekomen. Door te geloven dat het in de toekomst beter zou zijn, ging ik voorbij aan het nu/het heden. Hier werd ik ook niet blij van!.

‘Het als-dan-syndroom’

Dit zijn twee verschillende voorbeelden van leven met het als-dan-syndroom. In beide gevallen creëer je verwachtingen in je hoofd en jaagt ze na. Beide kosten ze energie. Is dit herkenbaar voor je? Maak dan gebruik van de volgende twee praktische tips om meer rust te ervaren:

Tip 1: Leg jezelf geen torenhoge verwachtingen op

Mijn eerst tip is om te stoppen met jezelf te hoge verwachtingen op te leggen. Goed is goed genoeg. Leef je om te werken of werk je om te leven? Op het moment dat je stress ervaart en/of een hoge druk, neem dan een stap terug en stel je zelf de volgende vier vragen: Van wie moet ik zo goed mijn best doen? Van wie moet ik zo hard werken? Wat levert het op voor mezelf en voor wie doe ik dit? Schrijf deze antwoorden op en neem de tijd, ja echt…, om deze antwoorden op je in te laten werken. Mogelijk herken je een patroon of overtuiging van vroeger, die ervoor zorgen dat je (meer) bezig bent met wat een ander van je wil. Stel daarna aan je zelf de vraag: wat wil ik hiermee en schrijf het antwoord op. Je kunt nu bewust een keuze maken om het anders te doen. Dit vraagt een hoog niveau van zelfinzicht. Om het luchtig te maken, kun je je voornemen om met dit andere gedrag te spelen :). Oefen, val, sta op, oefen opnieuw.

Tip 2: Leef in het nu

Mijn tweede tip is om meer in ‘het nu’ te leven. Als er zich een uitdaging voordoet of wanneer je in een probleem situatie terecht komt en stress ervaart, gaat mogelijk je hartslag omhoog, je adem sneller of heb je last van angstzweet. Dit zijn normale lichamelijke reacties. Wat je kunt doen om op zo’n moment meer rust te ervaren is het volgende. Ga zitten of stevig staan. Haal een paar keer diep adem tot in je buik. Stop hier pas mee als je rustiger bent. Hiermee geef je jezelf tijd en ruimte om letterlijk op adem te komen. Ga vervolgens na wat er aan de hand is en wat je aan het probleem kunt doen. Is het nu of later? Maak een plan en voer het uit vanuit deze rustige basis. Door gericht rust te pakken en een actieplan vanuit kalmte op te stellen, pak je de regie terug vanuit het nu. Om je nu al druk te maken over de gevolgen, is een energievreter.

Wil jij meer rust en tijd voor jezelf?

Wil jij meer rust en tijd voor jezelf? Dat kan door de regie hierin te pakken! Dit vraagt om in actie te komen. Coaching kan daar goed bij helpen. Wil je meer informatie of heb ik je interesse gewekt? Neem gerust vrijblijvend contact op. Ik vertel je er graag over.