2 tips om beter te slapen… en werk (stress) los te laten

nov 30, 2020 | Blog

2 tips om beter te slapen… en werk (stress) los te laten

Van slecht slapen wordt niemand beter. Naast de vermoeidheid op de korte termijn, heeft het ook gevolgen op de lange termijn voor je gezondheid. Tijd dus om die slapeloosheid aan te pakken (of te voorkomen). Stress is een van de belangrijkste oorzaken van slaapproblemen. Vooral het meenemen van werkstress naar huis, is een grote bijdrager. Daarom hieronder een aantal gevolgen van slaaptekort en tips onder elkaar. Zodat je vandaag nog kunt starten met het loslaten van je werk op het moment dat je naar huis gaat of stopt met werken als je thuiswerkt…

Gevolgen van slecht slapen op de korte termijn

Er zijn een aantal gevolgen van slecht slapen op korte termijn. In de eerste plaats daalt je concentratievermogen. Je bent daardoor minder goed in staat om je te focussen en zult minder goed zaken kunnen onthouden. Daarnaast gaat je immuunsysteem achteruit. Als je vaak verkouden bent, kan het zijn dat je niet genoeg slaapt. Ook is het vaak te zien als je niet goed hebt geslapen; je oogt moe en hebt misschien wallen. Omdat je oog-handcoördinatie vermindert door slecht slapen, is de kans groter dat je een ongeval veroorzaakt. Tenslotte zal je bij vermoeidheid eerder emotioneel reageren en minder veerkracht hebben om te kunnen omgaan met de uitdagingen die op je pad komen.

Gevolgen slecht slapen op lange termijn

Uit diverse studies blijkt dat als je een langere periode niet goed slaapt, dit zeker nadelige gevolgen heeft. Zo wordt de kans groter op een beroerte of diabetes. Ook loop je meer risico om zwaarder te worden omdat je meer gaat eten. Een chronisch slaaptekort wordt daarnaast in verband gebracht met hartklachten en hoge bloeddruk. Allemaal zaken om niet blij van te worden.

Hoe doorbreek je de vicieuze cirkel?

Zoals ik schreef, kan het ervaren van stress ervoor zorgen dat je slecht slaapt. En door slecht te slapen, kun je gestrest raken. Hierdoor slaap je weer minder goed en zo kom je mogelijk terecht in een vicieuze cirkel. Wat kun je doen om deze cirkel te doorbreken? Hieronder heb ik een tip voor werkgevers en een tip voor werknemers.

Tip 1. Neem je verantwoordelijkheid als werkgever

Als werkgever moet je goed op je werknemers letten. Zorg ervoor dat de werkstress niet constant op standje tien staat. Geef hen dus niet te veel taken en leg geen extreme deadlines op. Wees alert als een werknemer minder goed functioneert dan gewend, zich slecht kan focussen, emotioneel reageert of als er sprake is van frequent ziekteverzuim. Zie je één of meerdere van deze signalen?
Ga dan in gesprek en probeer te achterhalen wat er aan de hand is. Hierbij geldt dat stress ook te maken kan hebben met uitdagingen in de thuissituatie. Probeer samen een oplossing te zoeken en bied hulp aan.

Wacht niet langer en handel dus preventief!

Stuur een werknemer liever een week naar huis zodat hij of zij kan bijkomen. Zoek vervolgens structureel naar een oplossing. Dit is effectiever dan iemand laten dobberen of verzuipen.
Daarnaast is het een feit dat een uitgevallen werknemer, naast ongemak, ook een enorm hoge kostenpost oplevert. Hier geldt echt: wees er op tijd bij! Bied hulp aan door een coach of andere deskundige in te schakelen. Deze deskundige onderzoekt met de werknemer wat nodig is om stress te verminderen. Voorkomen is echt beter dan genezen. Wacht niet langer en handel dus preventief!

Tip 2. Neem je verantwoordelijkheid als werknemer/eigen baas

Neem als werknemer (of eigen baas) je eigen verantwoordelijkheid. Stop na het werk met piekeren over het werk. Morgen is er weer een dag. Er is tijd voor werk én er is tijd voor privé. Probeer daarin een balans te vinden. Geef jezelf toestemming om echt thuis te zijn. Zoek afleiding door iets (leuks) te gaan doen, in ieder geval iets waarvan jouw batterij oplaadt. Maak verder werk gerelateerde stress- of slaapproblemen bespreekbaar met je leidinggevende. Of met een ander als je de kapitein op het schip bent. Wacht niet te lang, maar trek op tijd aan de bel. Ga naar een coach of andere hulpverlener die jou verder kan helpen. Uit ervaring weet ik dat het prettig is om met iemand samen op zoek te gaan naar een oplossing.

Extra tip: Slaapregels

Om goed te kunnen slapen, is het van belang dat je bepaalde slaapregels naleeft. Ga bijvoorbeeld op vaste tijden naar bed. Drink ook ’s avonds niet te veel en vooral geen koffie of andere cafeïne houdende drankjes. Zorg voor een donkere slaapkamer die goed wordt geventileerd. Ook kun je een slaapdagboek bijhouden, met hierin notities wanneer je wel en niet goed slaapt, en wat er die dag is gebeurd. Wie weet ontdek je dan een patroon in je slaap- (of werk-) gedrag, zodat je kunt bijsturen.

Wil jij nog meer tips en handvatten hoe je als jurist stress een halt kunt toeroepen? Schrijf je dan in voor mijn tweedaagse masterclass ‘Help, de jurist verzuipt!’. Met een kleine groep van maximaal twaalf deelnemers is er ook voldoende ruimte voor jouw persoonlijke vraagstukken. Lees hier meer over deze masterclass.