Herken jij de signalen van stress? Hoe ik mijn burn-out in het notariaat had kunnen voorkomen

okt 27, 2020 | Blog

Herken jij de signalen van werkstress?

Hoe ik mijn burn-out in het notariaat had kunnen voorkomen.

Er is genoeg informatie te vinden over het voorkomen van een burn-out . Toch krijgen veel werknemers (maar ook werkgevers) in de juridische wereld een burn-out. Dit is niet alleen vervelend op de werkvloer en voor de jurist zelf, maar dit kost ook nog eens heel veel geld. Daarom is preventie zo belangrijk. Toen ik zelf jaren geleden een burn-out kreeg, vroeg ik mij af: had ik dit kunnen voorkomen? Hieronder de lessen die ik leerde als ambitieuze notaris.

Alle ballen in de lucht

Je hebt een druk bestaan. Naast een veeleisende carrière, kinderen en sociale verplichtingen blijft er weinig tijd over voor jezelf. Door zoveel ballen in de lucht te houden (en het doorhollen) merk je niet op dat het eigenlijk steeds een beetje minder goed gaat. Je gaat door, ook bij vermoeidheid, griep of een slechte nachtrust. Het werk, de verplichtingen en alles wat je jezelf hebt opgelegd, vragen jouw tijd, energie en aandacht. Nu in deze coronatijd zal je nog beter op jezelf moeten letten. Want door meer thuis te werken, zal het wellicht nog minder opvallen dat je op je tandvlees loopt..

Sluipmoordenaar

Als je maar lang genoeg doorholt, kom je vanzelf in die burn-out. Uit eigen ervaring weet ik dat dit een langdurig proces is. Ik was mij daar helemaal niet bewust van, maar langzaamaan sloop de vermoeidheid erin. Mijn lijf zei: “Ho”, maar toch ging ik door. Goedbedoelde adviezen en signalen van mijn omgeving sloeg ik in de wind… En opeens was mijn batterij leeg. De sluipmoordenaar van alsmaar doorgaan, won.

Luister naar de signalen

Toch had ik het echt wel eerder kunnen opmerken dat ik teveel werkstress had. Denk aan de volgende signalen:

  • Je bent sneller vermoeid en hebt weinig echte rustmomenten.
  • Je productiviteit op het werk gaat omlaag en gevoelsmatig komt er minder werk uit je handen.
  • Je blijft na werktijd piekeren over nog niet afgeronde zaken.
  • Je reageert vaker geïrriteerd dan anders, ook bij relatief kleine dingen.
  • Je slaapt slecht(er) en bent ’s morgens niet uitgerust.
  • Je krijgt lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn, spierpijn, maagklachten, nek- en schouderpijn.

Patronen zorgen ervoor dat je doorgaat

Vaak is er een patroon te herkennen. Wat veroorzaakt jouw (niet efficiënte) gedrag dat ervoor zorgt dat je doorgaat? Terwijl je diep van binnen weet dat de huidige situatie niet optimaal is? Voorbeelden zijn:

  • Je wilt aardig gevonden worden en vindt het moeilijk om nee te zeggen.
  • Je bent bang dat je niet goed genoeg bent.
  • Je vindt jezelf zo belangrijk dat je denkt dat je onmisbaar bent.
  • Je bent perfectionistisch.

Een patroon ontstaat in je jeugd. Voorbeelden zijn: “Als ik maar goed mijn best doe, ben ik goed genoeg.” Of: “Alles moet perfect zijn, want anders val ik door de mand.” Lang geleden was dit gedrag blijkbaar nodig om te overleven. Het is de vraag of dit gedrag nu nog zinvol is, nu je volwassen bent. 

De oplossing: voorkomen is beter dan genezen

Als je last krijgt van lichamelijke problemen, geeft je lichaam een signaal af dat er iets niet helemaal goed gaat. Ik ben ervan overtuigd dat als je in balans bent, jouw lichaam goed functioneert. Je energieniveau klopt, je zit vaak in een flow, slaapt voldoende en hebt plezier in de dingen die je doet. Wil je voorkomen dat je in een burn-out terecht komt? Hieronder volgen twee tips die echt werken. Enige wat je nodig hebt: wees eerlijk naar jezelf.

Tip 1. Luister naar je lijf
Leer de hierboven genoemde (lichamelijke) signalen te herkennen. Ik bedoel dan met ‘naar je lichaam luisteren’: rust pakken bij vermoeidheid, hoofd leegmaken als het vol is, opladen door iets leuks te gaan doen, enzovoorts.

Tip 2. Leer je patroon te herkennen
Pas als je weet waarom je (onbewust) iets doet zoals je doet, kun je bewust een stap zetten om daar verandering in aan te brengen. Ga hiervoor bij jezelf te rade. Kom je er zelf niet uit, vraag dan aan je partner, collega of goede vriend, of hij of zij bepaald (minder effectief) gedrag van jou herkent. Kom je er niet uit? Schakel dan een coach in.

Wees blij met de wake-up call

Je lichaam geeft dus aan wanneer je een pas op de plaats moet maken. Wees blij met deze wake-up call. Je kunt dan bewust een stap zetten om in te grijpen en de burn-out voor zijn. Neem daarmee leiderschap over je eigen leven en wees ‘bewust aan zet’! Grijp je kans! Het leven is te kort om alleen maar moe te zijn!

Wil jij nog meer tips en handvatten hoe je voorkomt dat je als jurist uitvalt door een te hoge werkdruk en werkstress? Schrijf je dan in voor mijn tweedaagse masterclass ‘Help, de jurist verzuipt!’. Met een kleine groep van maximaal twaalf deelnemers is er ook voldoende ruimte voor jouw persoonlijke vraagstukken. Lees hier meer over deze masterclass.

Adres
Randstad 22-165
1316 BM Almere

Privacyverklaring 
Algemene voorwaarden

Ik ben ICF gecertificeerd (International Coaching Federation)