Drie Tips om de regie te pakken & in beweging te komen

mrt 11, 2021 | Blog

Drie tips om de regie te pakken & in beweging te komen

Regelmatig spreek ik als mens en coach (juridische) professionals. Als ik vraag hoe het gaat, hoor ik: het gaat best goed, maar…. Na die ‘maar’ volgt een opsomming van zaken die minder goed gaan: druk op het werk, moe, veel aan het hoofd, problemen met van alles en nog wat. Het lijkt wel alsof er een put met ongemakken en ellende opengaat. De nadruk ligt op wat er allemaal mis is. Is dat wat je wilt? Hoe zorg je ervoor dat je als mens én professional plezier en gemak ervaart? Hieronder drie tips. 

Blijf je zitten waar je zit?

Ongemerkt gebeuren er in ons leven allerlei zaken waar we geen vat op lijken te hebben. Je gaat naar je werk, zorgt voor jezelf en/of anderen. In de praktijk blijkt dat je van alles doet, maar daar niet echt blij van wordt. Erger nog, het kost je vaak bakken met energie om alles op de rit te houden. Je klaagt erover, bent niet tevreden. Toch blijf je zitten waar je zit. Waarom eigenlijk?

Wat kun je nu doen om in beweging te komen?

Op de een of andere manier is het lastig om iets te veranderen. Dat komt omdat we als mens gewoontedieren zijn én het minder energie kost om iets dat we geleerd hebben doen. Daarnaast willen we vaak zelf bepalen wat goed voor ons is, en zijn we niet erg bereid om iets van een ander aan te nemen. Ongevraagde adviezen als: zou je niet eens….; kun je niet beter wat rustiger aan doen…., of waarom vertel je jouw leidinggevende niet, dat je het zo druk hebt… sla je in de wind.
Wanneer is bij jou de urgentie ontstaan om (echt) in beweging te komen? Hierna volgen een paar tips om je op weg te helpen bij het uitzoeken hiervan, waar je vandaag nog mee kan beginnen. 

Tip 1: Stel jezelf de volgende vraag:

Als er in jouw leven iets niet helemaal lekker loopt, zal dat zich uiten. Het kan zijn dat je minder presteert op je werk, het kan zijn dat je humeurig bent, sneller geïrriteerd bent of dat je lichamelijke ongemakken ervaart. Voor mij zijn dit signalen, waarnaar ik moet luisteren.
Hierbij leg je vaak de oorzaak buiten jezelf. Het komt door die lastige klant, de lange werkdagen, je irritante collega. Ik weet uit ervaring dat dit niet vanzelf overgaan. Maar wat is jouw eigen aandeel hierin en waarom overkomt dit jou? mijn tip is om jezelf de vraag te stellen: wanneer is mijn grens bereikt? Ga met deze vraag een wandeling maken met jezelf. En schrijf eens op wat er bij je opkomt..

Tip 2: luister naar je gevoel

We zijn gewend om te kiezen vanuit ons hoofd. Bij het maken van een keuze, maken we lijstjes met plussen en minnen. Het interessante is, dat na het maken van deze keuze, de twijfel kan toeslaan. Wat als… of als ik nu dit had gedaan, dan…
Mijn tip is om niet alleen een cognitieve keuze te maken, maar ook om te voelen wat en waar er in je lichaam iets resoneert.
Misschien wordt je er blij van, dat je een keer ‘nee’ zegt of valt er een last van je schouder als je dat lastige gesprek bent aangegaan.
Maak de komende periode bewust de keuze om iets te veranderen in positieve zin, waarbij je ook nagaat wat dit met jou doet. Speel ermee, maak het vooral niet te ingewikkeld en ervaar wat er gebeurt.
Het klinkt misschien vaag als je dit niet gewend bent, maar ik kan je verzekeren dat dit de moeite waard is..

Tip 3: een kleine stap is ook een stap

Blijf je zitten waar je zit of kom je in beweging? Daar gaat het dus over. Ik heb aangegeven, dat in beweging komen best ingewikkeld is. Je weet wat je hebt en je weet niet wat je krijgt. Ook een kleine stap, is een stap. Je bent er zelf bij. Een kleine verandering heeft vaak al (grote) gevolgen. Wat is jouw eerste stap? 

Wil jij nog meer tips en handvatten hoe je de regie (weer) pakt en beweging komt als professional? We kunnen onderzoeken in een gratis intake coachgesprek wat jij daarvoor nodig hebt. Of schrijf je in voor mijn tweedaagse masterclass ‘Help, de jurist verzuipt!’. Met een kleine groep van maximaal twaalf deelnemers is er ook voldoende ruimte voor jouw persoonlijke vraagstukken. Lees hier meer over deze masterclass.