Drie tips voor een effectieve (werk)dag, zodat je energie overhoudt voor thuis

okt 12, 2020 | Blog

Drie tips voor een effectieve werkdag, zodat je energie overhoudt voor thuis

Als je na een dag hollen op kantoor uitgeput thuiskomt, wacht daar vaak nog een gezin, partner of huishouden die jouw aandacht vragen. Hoe zorg je ervoor dat je als ambitieuze professional de ballen in de lucht houdt en niet een burn-out krijgt? Kun je daar zelf iets aan doen? Zeker. Hieronder drie tips.

Disbalans

Voortdurend achter jezelf aanlopen, niet goed voor jezelf zorgen en geen nee kunnen zeggen. Als daarbij deadlines in je nek hijgen en je moe wordt van alle verwachtingen, speelt het leven zich voor je af. Alle ballen in de lucht houden, zal een poosje goed gaan. Maar als het te lang duurt, raak je uit balans. Met alle vervelende gevolgen van dien en kans op uitval.

Wat kun je nu doen om balans te creëren tussen werk én privé?

Het is van belang om te weten waar jij energie van krijgt en wat jou energie kost. Als er (wel) balans is, is er evenwicht tussen jouw energiegevers en energievreters. Om je op weg te helpen bij het uitzoeken hiervan, krijg je alvast een paar tips waar je vandaag nog mee kan beginnen.

Tip 1. Ontdek je energiegevers
Zorg goed voor jezelf en doe elke dag iets waar jij energie van krijgt! Koken, wandelen, lezen, muziek luisteren, niets doen… Het maakt niet uit wat het is. Zorg ervoor dat je elke dag iets doet, waarmee jij je oplaadt. Koester dit. Jij bent de enige die dit kan doen. Waarom zou je al je energie aan een ander geven, als je er zelf niet genoeg van hebt?

Tip 2. Skip je energievreters
Zoek uit wat jou energie kost. Dit kan van alles zijn: het huishouden, het gezin, je zeurende collega, de veeleisende klant, enzovoorts. Bedenk wat je nodig hebt om elke dag twee energievreters te skippen: één voor op het werk en één voor thuis.

Vraag hulp!
Vraag hulp aan een collega als je niet toekomt aan een taak. Maar zeg ook ‘nee’ tegen een klant, je baas of een nieuwe opdracht. Zet een koptelefoon op als je wordt afgeleid op je werkplek. Neem een hulp in de huishouding als je het kunt betalen. Doe in ieder geval niet alles perfect. Een traktatie op school of een aangeklede borrel hoef je niet altijd zelf te maken! Schakel bijvoorbeeld buren, vrienden of anderen in als het nodig is. Hulp vragen is geen zwakte, maar juist een kracht. Gewoon doen. Niemand heeft er wat aan als jij niet meer goed functioneert.

Tip 3. Optimaliseer je energiegebruik
Ontdek waar je uit balans raakt. Ik beveel je aan om één week lang je energiepeil bij te houden op een aantal tijdstippen per dag. Dat klinkt vast weer als een ‘moeten’ erbij en dat klopt. Wat het oplevert: bewustwording wanneer je wel of niet genoeg energie hebt, waar je energie van krijgt en waar energie weglekt. Schrijf dit op in een schriftje:

  • in de ochtend na het wakker worden,
  • tijdens het arriveren op het werk,
  • tussen de middag in de pauze,
  • aan het einde van de werkdag voordat je naar huis gaat,
  • als je thuiskomt,
  • als je naar bed gaat.

Speel in op de situatie
Met dit inzicht kun je effectief aan de gang en gelijk inspelen op de situatie. Al vermoeid als je op je werk arriveert? Neem dan echt tijd om op te laden. Bijvoorbeeld door een kop thee of koffie voordat je de computer opstart. Je hoofd vol na een ochtend hard werken? Gun jezelf een échte pauze, het liefst in de buitenlucht. Gestrest omdat je werk niet af is? Maak je hoofd leeg, vóórdat je naar huis gaat. Rijd een eindje om, maak een korte wandeling, luister naar muziek die jou blij maakt of staar vijf minuten uit het raam. Het begint altijd met een stuk bewustwording. Dán pas kun je aan de slag.

Balans tussen werk én privé: de kip en het ei

Bij balans is altijd sprake van de kip en het ei. Zit je slecht in je vel? Dan zal je werk daaronder leiden. Loopt het niet lekker op je werk? Dan neem je dat mee naar huis en heeft dit zijn weerslag op de privésituatie. Vandaar dat het zo van belang is om voldoende energie te hebben om dit evenwicht te creëren/te bewaken. Het begint altijd bij jezelf en de bal ligt echt bij jou. Ben jij er klaar mee om alle ballen in de lucht te houden? Wil jij effectief je dag indelen zodat je kunt floreren op je werk én thuis? Ga ermee aan de slag. Deze moeite zal lonen. Dat weet ik uit ervaring, echt!

Wil jij nog meer tips en handvatten hoe je balans creëert tussen werk én privé als jurist? Schrijf je dan in voor mijn tweedaagse masterclass ‘Help, de jurist verzuipt!’. Met een kleine groep van maximaal twaalf deelnemers is er ook voldoende ruimte voor jouw persoonlijke vraagstukken. Lees hier meer over deze masterclass: https://www.bewustaanzet.nl/help-de-jurist-verzuipt/

Adres
Randstad 22-165
1316 BM Almere

Privacyverklaring 
Algemene voorwaarden

Ik ben ICF gecertificeerd (International Coaching Federation)